onsdag 9 maj 2012

keep up the good work

Efter att ha spenderat 14 timmar i skolan, som varvats med 2 timmar föreläsning, 7 timmars plugg, 5 timmars kurs, somnade jag som en stock när jag väl kom hem. En snabb carbonara slängde jag ihop både för att jag var fruktansvärt hungrig och M hade jobbat till nio och var vrålhungrig.

Hade tänkt ta en härlig morgonjogg i solskenet men jag vaknade av migrän. Blixtar bakom högeröga och ett dunkande tryck. Passar ju perfekt två dagar innan tentan. Jag hoppas det släpper under dagen och efter lunch tänkte jag trotsa regnet och sticka ut på en tur ändå.

 Skönt med lite regn så man slipper all pollen. Igårkväll när jag cyklade hem ifrån universitetet kunde jag varken se eller andas. Ögonen var röda och i hopklistrade och luftrören var nästintill slutna. Jag minns inte att jag reagerat så starkt på björken. Mitt värsta börjar ju dessvärre lagom till alla tar studenten. När timotejen fått för sig att börja blomma. Älskade gräs...

Kaffe och vatten börjar jag dagen med då jag varken är hungrig eller sugen på något. Måste grotta ner mig i alla modeller om kompetensutveckling nu. Oavsett om de är "ur tiden" eller inte. Jag känner att man mer och mer blir källkritisk och inser att de flesta studier som finns är extremt subjektiva.

Tänk att Pavlovs hundar, djurexperiment, används på människan. Liksom denna ADDIE-modell som jag brottas med användes av amerikanska försvaret under och efter andra världskriget.
Finns det företag idag som utgår efter denna modell?
Skeptisk. Minst sagt.

Plus i kanten för den underbara föreläsaren från Psykologifabriken - Psykolog Oscar som gjorde vår kurs intressant och applicerbar. Tänk om alla människor skulle inspirera och göra brinna så mycket för något som han. Då skulle det vara en fröjd att gå till vilket jobb som helst.

Lite mer kaffe, sen är jag igång.

Jag och spader dam (födelsedagsbarnet sen i lördags)  Fin vän som jag delar många roliga minnen med. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar