måndag 9 juli 2012

eat pray love

Solen skiner ute och jag jobbar endast två dagar denna vecka. Jag borde vara nöjd.

Men det är något som saknas. Min träning. Från att träna minst fyra gånger i veckan till att gå ner på noll i veckorna tre har nu börjat ge sig känna i mitt huvud. Ingenting är visst så kul längre som förut.

Jag saknar att pressa mig själv på gymmet till max, jag saknar den där känslan av att kliva ut från spinningsalen alldeles mör och skakig. Jag saknar endorfinerna på morgonkvisten efter ett löppass. Oj vad jag saknar träningsvärken, den ihållanden värken som gör det svårt att ens sätta sig ner. Jag saknar till och med min vardagsrumsyoga när M tjatar på mig om hur löjlig jag ser ut och  "varför andas du sådär för?" med lite nedlåtande röst.

Nu kan jag förstå min far, som tränar nästintill varje dag, året om, med varierande inslag av träningsformer, sedan han var 16 år. Han drabbades av diskbråck 2000 och fick träningsförbud på minst ett år. ETT ÅR! Här snackar vi starkt psyke. Mitt psyke sviker mig efter knappt en månad.

Om vi ska tänka lite positivt, jag & mitt psyke, så har jag i alla fall sovit 3 hela nätter. Inget astmaanfall sedan i fredags. Däremot är kroppen fylld med kortison vilket innebär, för de som inte vet, en lätt svullnad i hela kroppen! Inte alls så trevligt. Hostan är dessvärre ihållande men lättare promenader har jag orkat med nu i helgen. Med vilopauser och snytanden som avbrott.

Pencilinet har börjat bita, den där illamåendekänslan sitter i från att jag kliver upp till att jag går och lägger mig. Den där välkomnande effekten av antibiotika. Jag tackar och tar emot. Men det är väl bara att härda då jag antar att min framtida graviditet kommer bjuda på liknande känningar.

Min helg har i alla fall bjudits på kärlek. Givande samtal, långa samtal. Timtalslånga frukostar med en hel del filosoferande oss emellan. Underbara ögonblick. Familjeträffar. Familjemiddag hos mina föräldrar med underbar mat & goda drycker. Film-maraton och rabarberpajfrosseri.

Jag kan starkt rekommendera att se Lisa Marklunds 6 filmer, baserade på hennes romaner om journalisten Annika Bengtzon, som är nyinspelade och som bland annat är Studio sex, Den röda vargen, En plats i solen osv. Böckerna är såklart bättre än filmerna men ja, jag gillade dem skarpt.

En vecka to go, sen ska jag jag börja lätt med löpning och något pass på gymmet. Det beror väl helt på hur min hosta är och hur jag känner mig i kroppen överlag. Jag jobbar sex dagar nästa vecka så jag antar att kroppen kommer vara trött och mör ändå. Jag vill ju inte gärna bli sjuk igen så jag ska ta det lugnt. Hellre 3 km jogg än ingen alls!

Tips på hur jag ska lägga upp min träning för att inte åka på någon sjukdom igen skulle vara guld...

Ha en fin vecka alla Ni <3 Tack för fina ord.

Sommarbukett från mitt hjärta

2 kommentarer:

  1. Bara att höra av dig om du vill ha lite tips på bra träningsplanering utan att bli alldedes för sjuk ;)
    Krya på dig Jossan.
    Du är GRYM !
    Kram Josefin M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Josse !
      Jag fick order av läkaren att inte anstränga mig fysiskt pga min hemska astma. Men i nästa vecka ska jag börja att jogga i alla fall... Vi får väl köra ett styrkepass ihop nån dag framöver !!
      Kram på dig

      Radera