torsdag 14 mars 2013

Sovmorgon (obs. långt inlägg)

Somnade riktigt tungt inatt, vaknade vid sju då jag egentligen var pigg men kröp ner igen och sov till 10. Åh du härliga sovmorgon.

Jag har förstått att det finns några som vill veta hur en vanlig dag ser ut för mig. Och jag kan tala om för er att det skiljer sig åt beroende på om jag jobbar, pluggar, har föreläsning eller är på annat uppdrag. Jag kan inte ha några rutiner egentligen för all min kost och träning styrs av min mage.
Illa men sant (2 typer av IBS)

Men som alltid startar jag dagen med ett stort glas vatten (ett måste för att få igång systemet, rensa ut skiten och få igång de inre organen)

Min frukost består nästan alltid utav ägg i alla dess former, kesella eller yoghurt. Min IBS innebär ett förjävligt illamående vareviga morgon, så ibland kan jag inte få ner någonting mer än en bit äpple. Ja, ni förstår,  det är svårt att hitta något slags schema i min kost.

Lunchen varierar till det oändliga, om jag pluggar hemifrån blir det 9/10 ggr omelett. Om jag har med mig lunchlåda i skolan består den av något protein i ena boxen och en sallad i den andra. Enkelt och mättande. Mellis är A och O, särskilt när man tränar så mycket som jag gör. Frukt finns alltid i min väska liksom proteinbars. I skolan köper vi ofta kaffe framåt 15-tiden. Då de övriga köper kanelbullar brukar jag äta en banan, en halv burk kesella eller en proteinbar. (Ett mellis innan lunch äter jag nästan jämnt också om jag ätit frukost runt 7-tiden).

På kvällen äter vi middag allt från 18-tiden till 22-tiden då vi båda oftast tränar kvällstid. Min sambo tränar ibland till 23 men då är jag oftast så hungrig och trött att jag ätit maten och halvt somnat i soffan. Vi lagar nästan alltid vanlig mat. Med vanlig mat menar jag mat som både jag och M kan äta. Jag kommer från en familj där man till varje måltid ska äta frukt och grönt. Alltså finns det alltid någon typ av salladsblandning att äta till maten. Om vi äter husmanskost, äter jag ALLTID enligt tallriksmodellen. En näve (liten) kolhydrater är lagom, för att min mage inte ska kollapsa liksom heller inte få i sig onödigt mycket med kålisar om kvällen.

Mitt sug för sötsaker kommer alltid om kvällen, nu har jag inlett en tid utan det men annars kan det ofta slinka ner både lite glass, choklad eller nåt annat i den stilen. Jag har väldigt dålig karaktär vilket jag ärvt från min far...

Jag tränar mellan 5-7 pass i veckan, försöker alltid ha åtminstone en ledig dag i veckan för att kroppen ska få känna efter hur den mår. Min vardagsmotion består av en hel del cykling. Och de som känner mig vet att jag cyklar riktigt fort. Jag har nämligen en fin city racerbike som jag fått av mor & far då jag har ett stort intresse för just cykling (inomhus som utomhus). Just nu är cykeln ombyggd för att kunna användas på snö och is. Men annars är den lätt att cykla på. 1-2 mil cykling om dagen är vardagsmat för mig.

Just nu är jag inne i en period där min kropp bara är sugen på stark mat vilket inte alls är så bra för min mage. Jag mår illa bara jag ser en kvargburk men om jag blandar ner varma hallon och ett krm vaniljpulver så övervinner jag illamående-känslan och kan äta det. Ja, ni med IBS vet hur det är. Ena dagen är allt guld, andra dagen är det bara att stänga in sig, för att till större delen av dagen befinner man sig ändå på toaletten.

Däremot vet jag att med rätt kost och mycket träning så mår min mage som bäst. Det finns vetenskapligt underlag för det, då jag har fått möjligheten att träffa enda professorn i Sverige inom just IBS. Men ingen kan tala om för Dig hur DU ska äta. Allting handlar om att lära känna sin egen kropp, sin egen mage och försöka anpassa sitt liv till just den. Lycka till. Jag är optimistisk och vill tro att de snart hittar någon lösning till varför våra magar mår som de gör.

Nu ska vi ut i det soliga vädret, allt gott <3


2 kommentarer:

  1. Tack så jättemycket!! Uppskattar verkligen att du tog
    Och skriva :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var så lite så :) Du får följa mig på Instagram så ser du nog vad jag äter ;) Blir en hel del matbilder! @fisijon

      Radera